PROFORMA KURSUS BMM 3105
SEMESTER TIGA TAHUN 2012
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN
(BAHASA MELAYU PENDIDIKAN RENDAH)
Nama Pensyarah : HAMIDAH BT CHE MEH / DR ISMAIL BIN ABDUL RAHMAN
Jabatan/Unit : JABATAN PENGAJIAN MELAYU
Mata Pelajaran: PENGAJARAN BAHASA MELAYU BERBANTUKAN KOMPUTER
Kredit : 3 Kredit (0+3)
Kumpulan Diajar : 3 PMPJPSV
SEMESTER TIGA TAHUN 2012
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN
(BAHASA MELAYU PENDIDIKAN RENDAH)
Nama Pensyarah : HAMIDAH BT CHE MEH / DR ISMAIL BIN ABDUL RAHMAN
Jabatan/Unit : JABATAN PENGAJIAN MELAYU
Mata Pelajaran: PENGAJARAN BAHASA MELAYU BERBANTUKAN KOMPUTER
Kredit : 3 Kredit (0+3)
Kumpulan Diajar : 3 PMPJPSV
Nama Kursus | Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan Komputer (Computer Aided in Teaching and Learning Malay Language) |
Kod Kursus | BMM 3105 |
Kredit | 3 (0 + 3) |
Jam Interaksi | 90 jam |
Bahasa Pengantar | Bahasa Melayu |
Prasyarat | Tiada |
Semester | Pertama/Kedua |
Hasil Pembelajaran | 1. Menggunakan Internet, laman web, pembelajaran secara dalam talian dan luar talian; model perpautan dalam penyusunan bahan, dan perpautan antara bahan. 2. Memilih bahan Internet untuk pengajaran dan pembelajaran. 3. Membina tapak pembelajaran yang mudah. 4. Mengedit bahan pengajaran secara dalam talian. 5. Menggunakan bahan bahasa Melayu dalam Internet, alat pengarangan, animasi dalam persembahan, dan cakera padat pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu. 6. Mengadakan simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang video. |
Sinopsis | Kursus ini menjelaskan penggunaan Internet, pemilihan bahan Internet, laman web, dan papak pembelajaran, perpautan dalam penyusunan bahan, perpautan antara bahan, pengeditan bahan pengajaran secara on line; penggunaan bahasa Melayu dalam bahan Internet, simulasi pengajaran bahasa Melayu secara sidang video, penggunaan alat pengarangan, animasi dalam persembahan bahan; dan penggunaan CD pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu. This course describes the usage of Internet, selection of Internet resources, website, learning homepage; on-line and off-Line learning; link model in organizing resource, linkage within resources; onlline teaching resources editing; using Malay language in Internet; teaching of Malay language through video conferencing, usage of writing tools; animation in presentation; and using learning CDs in teaching and learning Malay language. |
Tajuk | Kandungan | Jam |
1 | Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu · Menggunakan web, video, audio, dan imej · Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu. · Menyimpan bahan dalam bentuk fail Internet dan katalog. | 6 |
2 | Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu · Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks. · Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa. | 6 |
3 | Aplikasi Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet · Memuat turun garis panduan dan etika penggunaan Internet · Memindahkan garis panduan dan etika penggunaan Internet dalam bentuk brosur dan Power Point | 6 |
4 | Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu · Memilih bahan sastera · Memilih bahan tatabahasa · Memilih bahan bidang ilmu lain | 6 |
5 | Membina dan Menggunakan Tapak dan Laman Web Pembelajaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu · Prosedur pembinaan tapak pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu · Prosedur pembinaan laman web pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu · Membina dan menggunakan tapak pembelajaran dan laman web bahasa Melayu | 6 |
6 | Mengaplikasikan Struktur Perpautan dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu · Struktur Hierarki dan Struktur Komposit · Struktur Linear · Struktur Rangkaian | 6 |
7 | Mengaplikasikan Model Pemprosesan Maklumat dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu · Bengkel model pembinaan pemprosesan maklumat · Mengaplikasi model pemprosesan maklumat dalam simulasi pengajaran dengan menggunakan tapak pembelajaran. | 6 |
8 | Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian dan Luar Talian · Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian. · Melaksana simulasi pengajaran dalam talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan tapak pembelajaran | 6 |
9 | Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian · Prosedur pengeditan · Prinsip pengeditan · Melaksanakan pengeditan | 6 |
10 | Pengajaran dan Pembelajaran Secara Bilik Darjah Maya · Membentangkan hasil kerja antara institut · Melaksanakan interaksi antara pelbagai institut | 6 |
11 | Pengajaran Bahasa Melayu Secara Sidang Video · Konferensi secara dalam talian · Mengadakan sidang video untuk mengajarkan kemahiran mendengar bertutur · Merakamkan perbualan | 6 |
12 | Menggunakan Alat Pengarangan dalam Pengajaran Bahasa Melayu · Menggunakan alat pengarangan dalam mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah · Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu dengan menggunakan alat pengarangan | 3 |
13 | Mereka Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu · Menggunakan animasi perkataan dan objek Power Point · Mencari, mengumpul, menyesuaikan dan menggunakan animasi daripada Internet · Memanipulasi animasi dalam persembahan | 6 |
14 | Bengkel Cakera Padat Pembelajaran dalam Pengajaran Bahasa Melayu · Meneroka dan mengklasifikasikan cakera padat · Memilih cakera padat pembelajaran bahasa Melayu · Menggunakan cakera padat dalam aktiviti pengajaran | 6 |
15 | Seminar dan Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang · Mengadakan seminar · Mengadakan pameran | 6 |
JUMLAH | 90 |
Penilaian | Kerja kursus 100% Peperiksaan Akhir - |
Rujukan Asas | Beatty, Ken. (2003). Teaching and Researching computer-assisted language learning. London: Longman. |
Rujukan Tambahan | Bull Susan. (1993). Towards user system collaboration in the development of a student model for intelligent computer assisted language learning. Edinburg: Universtiy of Edinburg. |
Bull Susan. (1994). Student modelling beyond domain knowledge. Edinburg: University of Edinburg. | |
Hardisty, D., Windeatt, S., (1989) Call. London: O.U.P. | |
Levy Micheal. (1997). Computer-assisted language learning: Context and Conceptualization. Oxford:Oxford University Press. |
RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
SEMESTER AKADEMIK
SEMESTER TIGA TAHUN 2012
Nama Pensyarah : PUAN HAMIDAH BT CHE MEH / DR ISMAIL BIN ABDUL RAHMAN
Jabatan/Unit : JABATAN PENGAJIAN MELAYU
Mata Pelajaran : PENGAJARAN BAHASA MELAYU BERBANTUKAN KOMPUTER
Kredit : 3 Kredit (0+3)
Kumpulan Diajar : 3 PM / PJ / PSV
Minggu/ Tarikh | Topik/Tajuk | Jam Interaksi (Seminggu) |
M 1 4.1.2012- 6.1.2012 | Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu · Menggunakan web, video, audio, dan imej · Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu. · Menyimpan bahan dalam bentuk fail internet dan katalog internet. | 6 JAM |
M 2 9.1.2012- 13.1.2012 | Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu · Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks. · Mengumpul bahan daripada internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa. | 6 JAM |
M 3 16.1.2012- 20.1.2012- | Aplikasi Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet · Memuat turun garis panduan dan etika penggunaan internet · Memindahkan garis panduan dan etika penggunaan internet dalam bentuk brosur dan PowerPoint | 6 JAM |
M 5 30.1.2012- 3.2.2012 | Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu · Memilih bahan sastera · Memilih bahan tatabahasa · Memilih bahan bidang ilmu lain | 6 JAM |
M 6 6.2.2012- 10.2.2012 | Membina dan Menggunakan Tapak, Laman Web Pembelajaran dan Pakej Tutorial Pembelajaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu · Prosedur pembinaan tapak pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu · Prosedur pembinaan laman web pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu · Membina dan menggunakan tapak pembelajaran dan laman web bahasa Melayu · Membina dan menggunakan pakej Tutorial Pembelajaran. | 6 JAM |
M 7 13.2.2012- 17.2.2012 | Membina dan Mengaplikasikan Struktur Perpautan dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu · Struktur Hierarki dan Struktur Komposit · Struktur Linear · Struktur Rangkaian | 6 JAM |
M 8 20.2.2012- 24.2.2012 | Mengaplikasikan Model Pemprosesan Maklumat dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu · Bengkel model pembinaan pemprosesan maklumat · Mengaplikasi model pemprosesan maklumat dalam simulasi pengajaran dengan menggunakan tapak pembelajaran. · Membina bahan. | 6 JAM |
M 9 27.2.2012- 2.3.2012 | Pengajaran Bahasa Melayu Secara Atas Talian dan Luar Talian · Melaksanakan simulasi pengajaran atas talian. · Melaksana simulasi pengajaran atas talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan tapak pembelajaran | 6 JAM |
M 10 5.3.2012- 9.3.2012 | Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa Melayu Secara Atas Talian Menjadi Brosur, News Letter, dan Kad Pengumuman · Prosedur pengeditan · Prinsip pengeditan · Melaksanakan pengeditan · Aplikasi ke dalam pengajaran kemahiran bahasa. | 6 JAM |
M 13 26.3.2012- 30.3.2012 | Membina Bahan Video dan Audio Untuk Pengajaran Kemahiran Bahasa Melayu
| 6 JAM |
M 14 2.4.2012-66.4.2012 | Pengajaran Bahasa Melayu Secara Sidang Video · Konferensi secara atas talian · Mengadakan sidang video untuk mengajarkan kemahiran mendengar bertutur, membaca, dan menulis. | 6 JAM |
M 15 9.4.2012- 13.4.2012 | Menggunakan Alat Pengarangan dalam Pengajaran Bahasa Melayu · Menggunakan alat pengarangan dalam mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah · Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu dengan menggunakan alat pengarangan | 6 JAM |
M 16 16.4.2012- 20.4.2012 | Mereka Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu · Menggunakan animasi perkataan dan objek Power Point · Mencari, mengumpul, menyesuaikan dan menggunakan animasi daripada Internet · Memanipulasi animasi dalam persembahan | 6 JAM |
M 17 23.4.2012- 27.4.2012 | Bengkel Cakera Padat Pembelajaran dalam Pengajaran Bahasa Melayu · Meneroka dan mengklasifikasikan cakera padat · Memilih cakera padat pembelajaran bahasa Melayu · Menggunakan cakera padat dalam aktiviti pengajaran | 6 JAM |
M 18 30.4.2012- 4.5.2012 | Seminar dan Pameran TMK dalam Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang · Mengadakan seminar · Mengadakan pameran | 6 JAM |
Minggu/tarikh | Catatan |
M 1 4.1.2012- 6.1.2012 | Strategi Penyampaian: · Tunjuk cara, Bimbingan, Amali, Akses kendiri Secara individu pelajar menghasilkan: · Kategori folder · Bahan dimuatkan dalam folder Rujukan: Glosari Teknologi Maklumat Jilid 3 Penulis: DBP No. KK: 004 103035101 No. ISBN: 9836280936 Tahun Terbitan: 2007 |
M 2 9.1.2012- 13.1.2012 | Secara individu pelajar mengumpul dan mengkategori: Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu daripada internet Rujukan: Wan Mohd Nazif Wan Mohd Nori (2005) .Tip & Teknik Mengguna MS Office & Internet. PTS Publications. Panduan Komputer: Kamus Komputer Edisi Baru Penulis: Anna Claybourne, Mark Wallace No. KK: 004 89985101 No. ISBN: 9836265120 Tahun Terbitan: 2003 Teknologi Masa Depan: Komputer Kini Dan Akan Datang Penulis: Steve Parker No. KK: 620 96306101 No. ISBN: 983 6272852 Tahun Terbitan: 2003 Panduan Komputer Internet Peringkat Permulaan Penulis: DBP No. KK: 044 86815101 No. ISBN: 9836261915 Tahun Terbitan: 2000 |
M 3 16.1.2012- 20.1.2012- | Secara individu pelajar dapat menghasilkan: · Brosur dan power point yang memuatkan garis panduan dan etika penggunaan internet. · Brosur yang dicetak dalam bentuk hardcopy. Rujukan: |
M 5 30.1.2012- 3.2.2012 | Secara individu pelajar mengumpul: · Bahasa sastera, tatabahasa dan bidang ilmu lain dan menyimpannya dalam folder. Rujukan: Fred T Hofstetter (2006). Internet Literacy with Student CD, 4th Edition. McGraw Hill. ISBN: 139780073214542 |
M 6 6.2.2012- 10.2.2012 | Secara individu pelajar membina: · Laman sesawang Bahasa Melayu. · Tapak Pembelajaran Bahasa Melayu Rujukan: Panduan Komputer: Bina Tapak sesawang Anda Sendiri Penulis: Asha Kalbag No. KK: 005 94345101 No. ISBN: 9836270795 Tahun Terbitan: 2001 Barrie Sosinsky (2004) Programming the web with Student CD, 1 st Edition ISBN: 139780072930962. |
M 7 13.2.2012- 17.2.2012 | Secara individu pelajar membina: · Bahan bantu mengajar yang menggunakan struktur hierarki, komposit, linear dan rangkaian. |
M 8 20.2.2012- 24.2.2012 | Secara individu pelajar membina: · Model pemprosesan maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. · Pelajar diminta mengenal pasti model pemprosesan maklumat yang terdapat di dalam artikel di internet. |
M 9 27.2.2012- 2.3.2012 | Secara individu pelajar : · Mengumpul bahan pengajaran Bahasa Melayu Bahan dalam tapak pembelajaran. · Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian dan luar talian menggunakan bahan yang sama. |
M 10 5.3.2012- 9.3.2012 | Secara individu pelajar: · Menghasilkan bahan-bahan Pengajaran Bahasa Melayu yang telah diedit |
M 13 26.3.2012- 30.3.2012 | Secara berkumpulan pelajar: Melaksanakan pengajaran dan pembelajaran antara kumpulan. Menyimpan bahan yang digunakan dalam folder Rujukan: Panduan Komputer: Jaringan Sejagat Peringkat Permulaan Penulis: Asha Kalbag No. KK: 004 91555101 No. ISBN: 9836267263 Tahun Terbitan: 2001 Mengedarkan KKBI kepada semua pelajar (Rujuk Tugasan Kerja Kursus Projek) |
M 14 2.4.2012-66.4.2012 | Secara berkumpulan pelajar: Merakamkan sidang video. Membuat refleksi aktiviti. |
M 15 9.4.2012- 13.4.2012 | Secara individu pelajar: Menyediakan bahan Bahasa Melayu yang telah disunting menggunakan alat pengarangan. Pelajar menyerahkan tugasan. |
M 16 16.4.2012- 20.4.2012 | Secara individu pelajar: Menghasilkan persembahan bahan pengajaran Bahasa Melayu dengan memanipulasikan animasi yang seuai. Bahan-bahan disimpan dalam folder. Rujukan: Panduan Komputer: Grafik Dan Animasi Komputer Penulis: Asha Kalbag No. KK: 006 93795101 No. ISBN: 9836270213 Tahun Terbitan: 2002 |
M 17 23.4.2012- 27.4.2012 | Secara individu pelajar: Memuatkan bahan dalam CD. |
M 18 30.4.2012- 4.5.2012 | Pelajar dapat: Melaksanakan seminar dan pameran. Menbuat refleksi dan mendokumentasikan program seminar dan pameran. |